Sådan håndterer jeg dårlig ryg i hverdagen

Dårlig ryg

Ligesom rigtig mange andre danskere, døjer jeg med min ryg. Den bliver hurtigt øm og træt, og det kan være meget svært for mig at holde mig i gang en hel dag. Det gør det ikke meget forskel, hvad jeg laver, men stillesiddende arbejde hjælper i hvert fald ikke på problemet. Derfor var min ryg en af mine største prioriteter, da jeg for nyligt gik i gang med at genindrette mit hjem helt fra bunden.

Gode kontormøbler

Jeg gik nemlig helt specifikt på jagt efter gode kontormøbler, som kunne støtte min ryg bedst muligt. Det var naturligvis især et godt bord og en god stol, jeg skulle finde. Jeg syntes dog, det var utroligt svært at finde rundt i junglen af ergonomiske møbler. Derfor brugte jeg rigtig (!) meget tid på nettet for at læse artikler om emnet, læse tests og ikke mindst følge med i fora for ligesindede.

Jeg endte med at investere i et hæve-sænkebord og en halvdyr stol, men indtil videre er de alle pengene værd. Jeg ville selvfølgelig hellere have haft et simpelt, moderne og stilrent setup, men det er ikke værd at ofre min ryg på.

Jeg gjorde dog en anden, meget lille investering, som virkelig har gjort en forskel. Jeg købte nemlig en oppustelig siddepudetil min stol – og hold nu op! Den er så lækker at sidde på, og den gør virkelig underværker for min holdning. Det er en fantastisk lille ”gadget”, som jeg vil anbefale alle at investere i – også selvom du ikke har rygproblemer (endnu).

Forebyggende øvelser

Det er nemlig slet ikke dumt at passe på sin ryg for at forebygge senere problemer. Vi lever i dag så længe, at næsten ingen danskere går fri for bøvl med ryggen. For mange hjælper det at lave nogle simple øvelser derhjemme, som styrker ryggen. Jeg har selv en lille serie af øvelser, jeg har fundet på Gigtforeningens hjemmeside. Jeg laver dem hver morgen, og det har virkelig hjulpet mig til at komme bedre igennem dagen.

Når jeg arbejder hjemmefra, holder jeg også ofte 1-2 små strækkepauser i løbet af dagen, så ryggen lige bliver frisket op. Mange af øvelserne kan laves stående, så du kan sagtens lave dem på arbejdet, eller hvor du nu lige befinder dig.