Nyt IT-system på arbejdet

IT-system

Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg ikke er den skarpeste kniv i skuffen, når det kommer til IT og computere. Derfor blev jeg da også lidt skeptisk, da jeg for et par måneder siden fik af vide, at vi skulle have nyt IT-system på mit arbejde. Jeg tænkte bare: ”Åh nej, det her bliver ikke godt”.

Nervøse medarbejdere

På et personalemøde for knapt tre måneder siden, blev mine kolleger og jeg informeret om, at vi skulle have nyt IT-system fra den 1. oktober. Jeg tror ikke min chef var i tvivl om, at vi medarbejdere var en anelse nervøse omkring udmeldingen. Mange af os er ikke de store computerhajer, og man hører bare så meget om, hvor mange udfordringer og problemer et nyt IT-system kan skabe. Han forsikrede os dog om, at det ikke ville blive noget problem, da vi skulle skifte til Microsoft Dynamics 365 Business Central, der er en af de bedste løsninger på markedet lige nu. Jeg prøvede at læse mere om det her,  men må indrømme at jeg synes det virkede meget besværligt.

En smertefri overgang

Det viste sig dog, at min chef havde fuldstændigt ret, og at vi slet ikke havde grund til at være nervøse. Indtil den 1. oktober har vi brugt Microsoft Dynamics NAV, og Business Central er på mange måder en videreudvikling af dette. Det betyder, at det nye system ligner det gamle rigtigt meget, og vi derfor kan fortsætte med at bruge de samme programmer, som vi plejer.

Det virkelig smarte ved Business Central er, at det er cloudbaseret. Al vores data er samlet ét sted, og vi medarbejdere kan hele tiden tilgå platformen – også når vi arbejder hjemmefra. Det gør det meget nemmere at dele informationer med hinanden, fordi vi bare kan uploade dem med det samme. Det er især praktisk, hvis man skal bruge noget fra en af de andre afdelinger. Det går trods alt lidt hurtigere end at skulle maile frem og tilbage.